Selecteer een pagina

Als je denkt dat studenten niet creatief zijn, maak dan eens een lijst van alle soorten uitleg die je als docent krijgt over te laat komen, te laat inleveren of een verkeerd geïnterpreteerde opdracht. 

Meestal zijn mijn studenten lekker eerlijk in hun uitleg bij dit soort dingen. Zo gaf een altijd vrolijke student me laatst de volgende verklaring voor zijn late verschijning: ‘ik had geen zin om op te staan, meneer, dus ik draaide me vanmorgen eerst nog lekker even om’. Ontwapenend. Maar je weet als docent gewoon dat eerlijk zijn nog niet iedereen lukt. Ik word heus wel eens gefopt door een te-laat-komer, en het OV krijgt vast vaker de schuld dan terecht is.

Dat klinkt trouwens lief, hè? Gefopt. Gefopt klinkt inderdaad een stuk minder erg dan voorgelogen, maar ik voel het toch echt als gefopt. De geweldige spreker Jos Burgers zegt dat als je niet af en toe een keer voorgelogen wordt, je waarschijnlijk een te wantrouwend mens bent. Ik deel die visie. Ik ga liever 10 keer uit van het goede in de mens – en word dan misschien wel 1 van de 10 keer voorgelogen – dan dat ik 10 keer uit ga van het slechte in de mens. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar. En natuurlijk ben ik niet gekke Henkie die je zomaar altijd kunt foppen (ik voeg dit toch even toe voor de studenten die deze blogs soms ook blijken te lezen). 

Ik bezie al die echte en verzonnen redenen om te laat te komen dus met een milde blik, want hé, ze zijn hier in opleiding, ze zíjn er nog niet. Ik blijf geduldig uitleggen dat ze een logistieke professional aan het worden zijn, en dat er dus op vele vlakken nog werk aan de winkel is. ‘Doe maar alsof school je werk is,’ zeg ik wel eens. ‘Kom je op je werk ook steeds te laat? Reageer je daar ook niet op mails?’ Ik vind het geruststellend om te zien hoe serieus de minder professionele studenten hun stages nemen evenals de regels die daar gelden. Het komt wel goed met ze.

Hier mijn top 10 met te-laat-excuses van studenten. Deze kwam totaal wetenschappeloos tot stand, want slechts gebaseerd op mijn eigen ervaring:

  1. De bus kwam te laat
  2. De trein kwam te laat
  3. Er viel een bus uit
  4. Er viel een trein uit
  5. Geen reden (de student komt te laat en legt niet uit waarom)
  6. Ik dacht dat de les pas om 9.00 uur zou beginnen
  7. Ik moest kiezen tussen 25 minuten te vroeg of 5 minuten te laat (en ze denken dat ik hun keuze dan een logische keuze vind)
  8. Ik heb me verslapen
  9. Ik moest naar de dokter
  10. Ik had eerst nog een rijles

Mijn strategie bij te-laat-komers is heel kort ‘welkom’ zeggen om even te erkennen dat ze er zijn, en meteen door te gaan met waar ik mee bezig was. Niet teveel aandacht aan geven, dan maak je het alleen maar groter en leidt het de andere studenten af. Als ze te laat zijn en wat missen, is dat vooral voor henzelf vervelend (tenminste zo zie ik dat dan). Ik begin de les overigens altijd op tijd om het goede voorbeeld te geven.

En al heb ik er niet zoveel last van, ik verbaas me er uiteraard soms wel over. Als het bij dezelfde student vaker gebeurt, spreek ik diegene er na afloop op aan, want meester Bart neemt zijn opvoedende verantwoordelijkheid uiterst serieus. Ik ken een docent bij een andere HBO waarbij de studenten die te laat zijn, het eerste kwartier niet binnen mogen komen. Deze regel heeft ie ingesteld omdat hij dan bezig is met een check-in waarin hij niet gestoord wil worden. Klinkt goed, vind ik. En het getuigt van een visie. Maar ik geloof niet dat het bij mij past, misschien dat ik er anders mee om zou gaan als het erger wordt.

Ik zou het bijna vergeten, maar ik heb ook een top 3 met argumenten van studenten die eerder weg gaan uit een les:

  1. Ik moet werken
  2. Ik heb een familiefeestje en moet nog helemaal naar Limburg
  3. Het was een erg lange dag, ik doe de rest wel thuis

Als zij-instromer die nu ruim twee jaar in het onderwijs aan het genieten is – en die overigens ook geregeld gefrustreerd raakt (laat ik het niet mooier maken dan het is) – geef ik graag aandacht aan wat goed gaat. Immers, wat aandacht krijgt groeit. Dus op deze plek wil ik opmerken dat veruit de meeste studenten gewoon op tijd komen en niet eerder weg gaan. Ik zou willen zeggen dat ik mijn petje voor hen af neem, maar ik vind het eigenlijk doodnormaal. Wat vroeger vanzelfsprekend was, leggen wij vandaag de dag uit als professioneel gedrag. Ach… ik ga graag met mijn tijd mee, dus laat ik over mijn hart strijken en toch mijn petje afnemen voor de op-tijd-komers: goed bezig mensen!

Eigenlijk verdienen die studenten die op tijd komen en tot het einde blijven de meeste aandacht in deze blog. Maar u begrijpt dat ik helaas geen top 10 met op-tijd-kom argumenten heb of een top 3 met redenen om de les gewoon tot het einde te volgen. Daar gaat het jammer genoeg nooit over. Dat is nu eenmaal de tragiek als je gewoon doet wat netjes is. Alhoewel……. misschien kunnen we daar verandering in brengen? Ik roep hierbij alle studenten op die dit lezen om mij te voorzien van hun redenen om op tijd te komen, en om de les tot het einde te volgen. Ik beloof hierbij plechtig dat als ik voldoende input krijg, jullie in een latere blog je eigen top 10 en top 3 van mij krijgen. Ik ben benieuwd.

Meester Bart wenst u een stipte dag.