Selecteer een pagina

Een logistiekeling vraagt al videobellend aan zijn collega van Commercie: ‘Is dit nieuwe artikel op dezelfde manier verpakt als de rest van de artikelen in jouw productgroep?’ De commerçant antwoordt: ‘Ja, ik geloof van wel. Ik heb niet gehoord dat dit anders zou zijn,’ en denkt: zo, nu snel mijn leveranciersgesprek over de laatste marketingactie voorbereiden. Gelukkig weten Logistiekelingen aardig hun voet tussen de deur te houden, en aangezien onze vriend de logistiekeling nog niet klaar was, houdt hij zijn commerciële collega nog even aan de praat. Er ontspint zich een discussie over stickers met barcodes op binnendozen, maten en gewichten en wat al niet meer. De commerçant interesseert het weinig want droomt vooral over het forse marktaandeel dat het nieuwe assortiment gaat veroveren. Hij stribbelt dus eerst nog wat tegen, geeft zich dan gewonnen en belooft aan het einde van het gesprek om wat informatie naar de logistiekeling te sturen. Onze vriend de commerçant – ja, ja, ook dat zijn onze vrienden – klikt op‘verlaat videogesprek’, slaakt een diepe zucht en mompelt: ‘wat een geneuzel.’

Wij logistiekelingen neuzelen namelijk wat af. Vergelijk het met een pijngrens: sommige mensen kunnen goed tegen pijn en hebben een hoge pijngrens, wij hebben een hoge geneuzelgrens. We weten dat de kleinste dingen belangrijk zijn om serviceproblemen en kosten in processen te voorkomen. Zeker als die processen uit veel verschillende activiteiten, gegevens en mensen bestaan. We weten dat het niet alleen om de goederen gaat, maar ook om de juiste informatie over goederen en dus over het matchen van administratie, goederenstroom en facturatie. En veel processen lopen niet alleen door ons eigen bedrijf heen, maar ook door dat van klanten, dienstverleners en leveranciers. Het gaat overal een héél klein beetje fout, waardoor er opgeteld steeds grote problemen kunnen ontstaan.

We zijn bij logistiek dus niet alleen bezig met supplychainstrategie en tactische planning, maar ook met details en het fijnstellen van de logistieke tandwielen in het leverproces. En ook dát is nodig. Onderling neuzelen we er lustig op los, maar ook richting anderen buiten de logistiek. En daarom wil ik deze keer mijn dank uitspreken richting de mensen die met ons moeten samenwerken: lieve, lieve mensen met een lage geneuzelgrens: hartelijk dank voor uw medewerking, we stellen het zeer op prijs.